Direct nadat persbureau Reuters het negatieve nieuws van Garmin bekendmaakte,
dook de koers van Tomtom met meer dan 10 procent omlaag op het Damrak.
Als gevolg daarvan werd de handel een korte tijd automatisch
stilgelegd. Zo’n handelspauze wordt ingelast als een vorm van "afkoeling"
voor beleggers, om te voorkomen dat een aandeel te hard naar beneden gaat.
Beleggers zien het slechte nieuws van Garmin als een bevestiging van een
sluimerende angst: Amerikaanse consumenten zouden de hand op de knip houden
dankzij de kredietcrisis. Tomtom, zo redeneren de beleggers, kan niet anders
dan ook geraakt worden.
Het grootste deel van de omzet haalt Tomtom uit de verkopen van
navigatie-apparatuur aan consumenten. Daar Tomtom ongeveer 20 procent van de
omzet haalt uit de Verenigde Staten, hebben lagere verkopen daar een
behoorlijke invloed op de totale verkoopcijfers.
Het Amerikaanse Garmin verwacht dat de omzet in de VS 40 tot 50 procent lager
zal zijn vergeleken met het laatste kwartaal vorig jaar.
De verkopen in het vierde kwartaal van een jaar zijn voor makers van
consumententechnologie - zoals Garmin en Tomtom - altijd hoger vanwege de
Kerstdagen. Maar een 40 tot 50 procent lagere omzet is, zelfs gecorrigeerd
voor seizoensinvloeden, erg veel.
Kort na de handelspauze krabbelde de koers van Tomtom weer wat op, maar stond
in de namiddag toch bijna 6 procent lager.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl